Beertjes maken van pijpenragers. Deel 1.

De post van vandaag is bijzonder voor mij. Jarenlang heb ik beertjes gemaakt van pijpenragers en chenille onder de naam : Furry Friends. Heel veel beertjes zijn terecht gekomen in verzamelingen en poppenhuizen in verschillende landen. Ik heb er altijd veel plezier aan beleefd. Helaas kan ik door mijn handproblemen al een hele tijd geen beertjes meer maken. Het zit er gewoon niet meer in. Daarom deel ik deze post mijn speciale techniek en tips zodat anderen er plezier van kunnen hebben. Wie weet zie ik straks overal Furry Friends verschijnen. Dat zou ik heel leuk vinden.
De eerste vraag die ik altijd krijg over de beertjes is : Is het moeilijk ? En dan heb ik 2 antwoorden. Het maken van de basis beer is echt niet moeilijk. Je vindt zelfs verschillende modellen op Pinterest etc. die je in een paar minuten kunt maken. Wat er daarna komt, dat is de afwerking van de beer, vraagt wel wat geduld en je moet van fijn werk houden. Het resultaat is de moeite waard. Vergeet niet dat ik er jaren over heb gedaan om de techniek te verfijnen en dat ik honderden beertjes heb gemaakt dus jouw eerste beer ziet er waarschijnlijk nog iets anders uit dan de mijne op de foto.
Hier zie je 3 pijpenrager beertjes. De bovenste en onderste zijn 2 beertjes gemaakt van alleen een basis patroon. De middelste is mijn versie na het afwerken in mijn speciale techniek. Ik denk dat jullie het verschil zullen zien.
Wat heb je nodig om beertjes te maken ? Om te beginnen pijpenragers. Ik moet daar even wat bij uitleggen.
Dit zijn de originele pijpenragers. Katoen met ijzerdraad erin. Te koop in ouderwetse sigarenzaken, maar nu ook in hobbywinkels. Ze zijn erg dun dus alleen geschikt voor hele kleine beertjes. Je ziet heel weinig ijzerdraad, ik vertel je later waarom dit belangrijk is. Soms vind je dikkere versies van deze en die zijn dus echt geweldig om mee te werken. In de meeste winkels vind je deze, die eigenlijk chenille stems heten. Je kunt er absoluut geen pijp mee schoonmaken.
Deze zijn synthetisch, overal te krijgen in allerlei kleuren en spotgoedkoop. Een nadeel is dat er vaak weinig " haar" op zit en dat je dus veel ijzerdraad ziet. Hoe goedkoper hoe minder " haar" en hoe dunner dus de vacht van je beertje zal zijn. Iets meer betalen is de moeite waard. Er zijn ook super dikke pijpenragers zoals deze maar dan zijn je beren wel groot voor een poppenhuis.
Dit zijn dikke katoenen pijpenragers uit de hobbywinkel. Op de voorgrond de gewone dunne achter aan de dikke versie. Duurder maar makkelijker om mee te werken omdat je het ijzerdraad niet echt ziet. Verkrijgbaar in verschillende kleuren. Voor beginners ideaal.
TIP : https://www.vrolijkeviltvriendjes.nl/ Kijk hier eens voor heel veel pijpenragers van mooie kwaliteit.
Wat je verder nog nodig hebt : Tacky glue, een klein scherp schaartje, een tangetje, een pincet, een paar tandenstokers, kraaltjes voor ogen en neus.
Stap 1. Knip een stuk pijpenrager af. Dit ga je gebruiken voor de kop en het lijfje. 10 cm pijpenrager is genoeg voor een beertje dat ongeveer 5 cm lang is. Vouw dubbel zoals op de foto.
Stap 2. Buig de kant met de vouw omhoog. Daarna vouw je het topje naar voren zoals op de foto. Dit gaat de neus worden. Hoe groot of klein je de neus maakt, bepaalt hoe het gezicht van de beer er straks uit zal zien
Stap 3. Knip een stukje pijpenrager voor de oren.Hoe groter dit stukje en hoe groter de opgerolde stukjes, hoe groter de oren worden. Rol aan beide kanten op om de oren te maken. Laat een stukje recht tussen de oren . Leg dit tussen de vouw voor de neus uit stap 2. Even kijken hoe het eruit ziet voor je het vastzet met een beetje lijm ( aanbrengen met tanden stoker) en de neus iets naar beneden vouwt.
Zo moet het er nu uitzien.
Stap 4. Meet een stukje pijpenrager af voor de armen : Leg de pijpenrager op de beer zoals op de foto. De lengte is dus arm , over het lijf en nog een arm. Je bepaalt zelf hoe lang je ze wilt maken. Let op : Knip een stuk af dat 2x zo lang is als wat je gemeten hebt !
Draai de uiteinden samen tot een circkel hebt, vouw dubbel tot je twee armen hebt met een steeltje in het midden. Kijk even hoe het geheel past bij je beer. Het steeltje leg je zo neer dat het naar beneden wijst. Dit komt straks in de buik van je beer. Het ziet er zo uit.
Herhaal stap 4 voor de benen. Knip de pijpenrager iets langer zodat je straks genoeg hebt om voetjes te maken. Het steeltje wijst deze keer omhoog en komt boven op het andere steeltje voor de buik.
Stap 5. Onder de benen zie je de 2 stukjes pijpen rager van het lijf. Deze vouw je strak over de benen naar de schouders. Als het goed is blijft de beer nu inelkaar zitten. Kijk even of je tevreden bent met het model voor je alles vast zet met wat lijm .Laat even goed drogen. Stap 6. Zorg de de armen en benen netjes recht worden door ze samen te knijpen.
Je basis beer is nu klaar. Je kunt hem zo laten en hem ogen en een neus geven met zwarte kraaltjes. Nu kom ik nog even terug op het ijzerdraad in de pijpenragers. Je zult zien dat op de plaatsen waar de pijpenrager gevouwen is het ijzerdraad duidelijk te zien is, vooral bij de goedkope chenille stems is het duidelijk. Bij de pijpenragers van katoen is het een stuk minder. Vergelijk maar eens het witte beertje hierboven met deze :
Het is heel duidelijk bij zijn neus, oren, handen en voeten. Ook zullen er hier en daar dunne plekken in de vacht zijn . Vind je dat geen probleem dan is dat prima. Wil je je beer verder afwerken zoals ik het doe, lees dan verder in deel 2 . Daar vind je ook nog andere tips

Comments

Popular Posts