Decoupage : versieren met papier.

Decoupage is een heel oude techniek om met uitgeknipte plaatjes dingen te versieren. Mensen die zich geen duur gehang konden veroorloven, plakten uitgeknipte motieven op geschilderde muren. Maar ook voorwerpen als dienbladen, blikken , dozen en zelfs meubels werden beplakt met veel uitgeknipte plaatjes. Met een aantal lagen vernis werd het geheel netjes afgewerkt en zag het er als nieuw uit. Ook in miniatuur kun je deze techniek gebruiken.
Voor mini decoupage heb je ook mini plaatjes nodig. Die kun je gemakkelijk vinden via Pinterest. Modge Modge ( of de goedkope Action versie) kun je gebruiken als lijm en vernis.
Mijn eerste project was de achterwand van dit kastje. IK wilde dat het er oud en slordig uit zou zien. Deze plaatjes zijn nog niet zo klein. Ik kon ze gemakkelijk op maat knippen en op hun plaats lijmen. Daarna heb ik ze ook met Mod Podge afgelakt.
Voor de paspop heb je veel kleinere plaatjes nodig. Je moet ze allemaal apart uitknippen voor je kunt gaan lijmen, zodat je ze goed kunt laten aanaluiten op de ronde vorm. Ook weer goed aflakken, ik deed het 2 keer. De plaatjes vond ik op Pinterest.
De dozen zijn metalen pillendoosjes. Ook hier weer plaatjes van Pinterest gebruikt. Ik heb ook de binnenkant versierd. De doosjes komen van de kringloop en zagen er lelijk uit, Nu staan ze in een van mijn winkeltjes.
<

Comments

Popular Posts