Serviesgoed versieren.

Ooit heb ik geprobeerd om iets te schilderen op een mini serviesje. Dat was niet echt een succes. Maar toen ik papier decoupage zag op echte borden dacht ik : dat moet toch ook in miniatuur te doen zijn. Het is niet heel moeilijk al is het knippen van de allerkleinste plaatjes wel echt priegelwerk. Zelfs in 1: 12 bestaan er serviezen in vele maten en je kunt het best beginnen met een iets grotere maat.
Wat heb je nodig : Serviesgoed zoals bordjes, kopjes, schaaltjes enzovoorts / kleine plaatjes/ een klein en heel scherp schaartje/ Mod Podge of decoupage lijm van Action/ eventueel Mod Podge dimennsional, dat is een dikkere vernis/ De maat van het servies goed kun je zelf bepalen. Het materiaal maakt niet uit, plastic werkt even goed als porselein. Ik werk graag met de plastic serviesjes van CHrysnbon , maar die zijn wel heel klein om mee te beginnen. Op de foto zie drie maten bordjes van Chrysnbon.
De plaatjes zijn heel belangrijk. Let op dat de grootte van de plaatjes past bij het object waar ze op komen. Als je een set wilt maken van een bordje, kop en een schotel heb je drie keer hetzelfde plaatje nodig in verschillende maten. Of drie plaatjes in verschillende maten die bijelkaar passen. Websites met "mini printables " zijn een goede plek om te beginnen. Via Pinterest kun je ze makkelijk vinden en de plaatjes zijn vaak op maat. Je kunt natuurlijk ook een deel van een afbeelding gebruiken. Maar plaatjes uit tijdschriften kunnen ook prima. Poppenhuis tijdschriften hebben vaak pagina's met plaatjes om uit te knippen. Je kunt natuurlijk ook plaatje scannen en verkleinen bijvoorbeeld uit boeken etc.
WE beginnen met een groot porceleinen bord een een plaatje van een Flower Fairy.
Kijken of het plaatje past .
Plak het plaatje vast met Pod Podge . Laat even drogen. Als je niet tevreden bent, kun je het plaatje er nog afweken en op nieuw beginnen. Dek het plaatje af met een laagje Mod Podge. Op het glimmemde porcelein, is het glans effect van een laagje Mod Podge Dimensionals nog mooier.
ontbijtbordje met plaatje van Marjolein Bastin
Zien jullie dat ik vals heb gespeeld ? Het vliegende vogeltje zag er niet uit na het knippen. Ik heb dus een ander vogeltje gebruikt.
Het uitknippen van de plaatjes kan frustrerend zijn. Ik zou niet beginnen aan steeltjes van bloemetjes en dergelijke tenzij je echt heel goed bent met de schaar. Ik kijk vaak of ik dingen kan weglaten en meestal valt dat helemaal niet op. Neem de tijd en werk altijd boven een dienblad oid want gevallen plaatjes vind je bijna niet terug.
Tot besluit laat ik nog even het piepkleine Chrysnbon kopje met Peter Rabbit zien. Veel plezier met deze tip.

Comments

Popular Posts