Ouderwets Paasei.

Vroeger had je van die prachtig versierde chocolade eieren, met bloemetjes, kleine kuikentjes en nog veel meer. Ik vond ze heel mooi in de etalage bij de bakker. Maar ze waren heel duur zei mijn moeder dus ik kreeg er geen. Ik heb geprobeerd om net zulke mooie eieren te maken, maar dan in miniatuur. Ben best blij met mijn versie.
Wat heb je nodig : Eitjes, de mijne zijn ongeveer 2 cm / Ik heb 2 houten gebruikt en 1 plastic eitje met een gat/ Verf : chocolade kleur/ Een paar spelden/ Papieren bloempjes gemaakt met een pons of gekocht/ een breinaald/ Flower soft/hele smalle lintjes / uitgerafeld bunca/ 3 D pasta ( zie mijn post) / heel klein plastic zakje/ Plaatje Happy Easter/ kleine ringetjes/ mini pompoentje geel/ heel klein stukje rood papier/ zwarte mini kraaltjes / evt. vernis of Mod Podge.
Stap 1 voor alle eieren : Steek een speld in het ei zodat je het makkelijk kunt vasthouden. Schilder het ei in een chocolade kleur en laat het drogen . Ik vernis mijn eitjes voor het versieren maar dat hoeft niet perse.
Stap 2 voor het ei met het kuikentje. Ik vond plastic eitjes met een gat erin in de winkel maar je kunt natuurlijk ook zelf een gat in een ei maken. Maak het gezichtje op het gele pompoentje : een bekje van rood papier en twee zwarte kraaltjes voor de oogjes . Lijm het kuikenhoofdje in het er : breng wat lijm aan op het achterhoofd en frommel het geheel door het gat in het ei. Druk even stevig aan. Breng lijm aan rond het gat in het ei en strooi er groen flowerfoam ( evt mos) op en laat drogen. Als je geponste bloemen gebruikt, breng je ze in vorm door ze op te bollen met de punt van een breinaald. Gebruik evt mini kraaltjes voor het hart van de bloem. Lijm de bloemen op het ei. Lijm een ringetje onder het ei als standaard. Verier het ei met een mooie strik. En plak een paar kleine stukjes gekleurd flower foam tussen de bloemen.
Stap 2 voor het Happy Easter ei. Ik heb het tekstje geprint op de computer. Ik maakte het voor American Miniaturist dus Engels was een must. Het plaatje heb ik met Mod Podge op het ei aangebracht, maar lijmen kan ook. Daarna heb ik weer lijm aangebracht en bestrooid met groen flowerfoam en kleine stukjes gekleurd flower foam. De roosjes zijn dezelfde bloemen als op het eerste ei, maar nu heb ik er een aantal op elkaar gelijmd en ze in model gebracht. De rozenknopjes zijn gemaakt van uitgerafeld bunca. Kijk op de foto om te zien waar alle onderdelen moeten komen.
Stap 2 voor het derde ei. Om een mooie krul op het ei te maken zoals de bakker dat deed met glazuur heb ik een piepklein plastic zakje gevuld met 3D pasta ( lees mijn post hierover) . Daarna heb ik het uiterste puntje van de bodem van het zakje geknipt om het als spuitzak te gebruiken. Oefen eerst even op een papiertje ofzo. Maar als het toch mocht mislukken, veeg dan zo snel mogelijk de pasta van het ei met een vochtig doekje, zo lang de pasta niet droog is, gaat dit heel gemakkelijk. De versiering zijn 2 roosjes gemaakt zoals bij het vorige ei en een heel klein beetje flower foam. Ik heb er ook een mooie strik aan toegevoegd. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn eitjes.

Comments

  1. Heel lief .. en toevallig bond ik bij de kringloop van die mini eitjes!!🐣🐥

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts