Breien met kraaltjes. 1.

Een aantal bezoekers, heeft gevraagd om mijn breipatroon voor een ouderwetse kralentas. Breien met kraaltjes, heeft wel wat uitleg nodig dus daar begin ik mee in deel 1.
Ik ben altijd een fan geweest van die prachtige oude tassen, gebreid of gehaakt met heel veel kleine kraaltjes. Ik heb er een gemaakt voor een grote pop en toen wilde ik er ook een in 1 : 12 voor mijn miniatuur winkel.
Ik had dit vrij eenvoudige patroon maar zelfs met de kleinste kraaltjes die ik had 3mm , vond ik het tasje toch wat groot. Zie de maat op de foto.
Dit tasje is gebreid met zwarte kraaltjes die half zo groot zijn als de blauwe. Die hele kleine kraaltjes zijn moeilijk te vinden. De meeste kleine kraaltjes zijn 3 mm. Soms vind je ook kraaltjes van 2 mm . Maar de goedkope verschillen nog al in vorm en dat is niet echt mooi. https://www.grootmoedersknoopendoos.nl/ heeft kraaltjes van 2mm die er mooi gelijk uit zien. Nog kleiner heb ik niet meer kunnen vinden, helaas. Misschien op een poppenhuis- of poppenbeurs. Ik kreeg een tip dat er op Etsy micro beads van 1 mm te koop zijn. Let wel op want vaak zijn die zonder gaatje en dan kun je er dus niet mee breien ! En het garen moet dan ook wel heel dun zijn.
Het zwarte tasje met een spiegel in 1 op 12.
Breien met kraaltjes kan op het eerste gezicht wat verwarrend zijn. Voor je gaat breien moet je alle kralen eerst aanrijgen Voor de grote tassen brei je in het rond met 4 naalden, dat gaan wij niet doen, om het eenvoudig te houden, word het tasje dichtgenaaid. Voor de tassen met ingebreide patronen moet je alle toeren 2 x in de omgekeerde volgorde aanrijgen, ook dat is voor een eerste poging te moeilijk. Ons patroon onstaat door de manier van breien : door meer of minder kraaltjes tussen de steken te breien, krijgt het tasje een patroon en een mooie vorm. Ik raad je echter aan om eerst te beginnen met een proeflapje om een idee te krijgen van de techniek.
Rijg alle kralen aan. Normaal gebruik je voor dit patroon dezelfde kleur garen als de kralen. Voor de duidelijkheid heb ik een constrast kleur gebrukt voor do foto 's . DMC dentelles is heel geschikt en je kunt het in veel kleuren krijgen. Heb je hele kleine kraaltjes dan zul je dunner garen moeten gebruiken. Je breit alle steken recht. Brei een steek, schuif het kraaltje over de draad tot het tegen de gebreide steek ligt en brei dan de volgende steek. Blijf dit herhalen.
De kraaltjes zitten nu vast tussen de gebreide steken.
Dit is de eerste toer. Je ziet de kraaltjes netjes op hun plaats zitten.
Na twee toeren zie je dat de kraaltjes aan beide kanten van je breiwerk zitten.
Zo ziet het werk eruit na een aantal toeren.
Als je nog even door werkt, heb je al een strook die je kunt gebruiken om een simpel tasje van te maken. Vouw de stook in 3en en naai twee kanten dicht, het derde deel is de flap van het tasje. Ik hoop dat jullie nu een idee heben van het breien met kralen. Deel 2 met het patroon voor de tas komt er aan.

Comments

Popular Posts