Heksenspul en toverdrank.

Ik was nooit een echte fan, maar toen American Miniaturist om een artikel vroeg over het maken van heksenspul, heb ik de uitdaging aangenomen. En eerlijk gezegd, was het leuker dan ik dacht, vooral om te verzinnen wat ik wilde maken en hoe dat zou kunnen. Ik begon nogal tam met het maken van flesjes en potten maar toen was het eind zoek : er kwamen zelfs prinsessen in flessen van mijn werktafel ........
Flesjes en potjes zijn de eerste dingen die je nodig hebt. Glas is prima maar niet altijd makkelijk te vinden. Kijk daarom ook eens naar geschikte kralen en andere rommeltjes. Ik heb zelfs plastic druiven gebruikt om groene en blauwe flessen te maken. Kleine kralen kunnen dienen als doppen of kurken. Halverwege het project vond ik piepkleine flesjes met nagelversiering bij de Action. Deze flesjes zijn echt perfect. Zorg dat het er niet te nieuw uit ziet. Glas kun je oud maken door het te bewerken met schuurpapier of een kartonnen vijltje. Beplakken met papier of verf smeren kan ook. Met decoupage lijm kun je een mat effect krijgen, een ander leuk effect is decoupage lijm en gekleurde glitter. Dit kun je het beste doen, voor je de flessen en potten gaat vullen. De glazen flesjes moet je natuurlijk met iets vullen. Droge spulletjes die het goed doen zijn : stukjes boomschors, gedroogd mos, gedroogde bloemen, spullen uit het kruidenrek je enz. Ik wilde ook dingen in vloeibare vorm en dat was iets lastiger. Je hebt natuurlijk resin en Scenic Water. Beide vind ik duur en niet prettig om mee te werken. Dus heb ik experimenten gedaan. Mijn eerste idee was gekleurd water. Leek leuk, maar het verdampte al snel. Wat wel werkt is mondwater ( verkrijgbaar in diverse kleuren) en afwasmiddel.
Links zie je mondwater met plastic spookjes erin. Rechts : lijmdraden, gemaakt met lijmpistool in blauw mondwater. De lijm kleurt langzaam blauw en het water verdwijnt maar toch een leuk effect.
Flesjes bewerkt met glitter en gevuld met afwasmiddel en vloeibare zeep, Werkt heel goed.
Ik kreeg de tip om flesjes te vullen met helder drogende lijm en daar van alles aan toe te voegen. De eerste resultaten waren veel belovend, kijk maar op de foto. Maar in de loop van de tijd gebeurde er van alles met de inhoud van de flesjes. En sommigen vielen heel anders uit dan ik had verwacht. Daarom zeg ik er heel duidelijk bij : Dit zijn experimenten en mijn persoonlijke ervaringen. Ik kan niet beloven dat jullie hetzelfde resultaat krijgen !!! Dus niet boos worden als het niet goed is gelukt of het er heel anders uit ziet ok ? Deze flesjes met schelpen en gedroogd mos, zijn na 2 jaar nog mooi om te zien, al is de lijm gekrompen en zien ze er nu uit alsof ze half vol zijn. In een van de flesjes is de lijm verdwenen, ik heb hem open gemaakt en bijgevuld , ziet er nu weer leuk uit.
Deze twee zijn weer op een andere manier veranderd . Links zie een soort wolkerig effect in de fles dat ik leuk vind. Rechts zijn er bellen ontstaan die ik heel mooi vind. Geen idee hoe het is gebeurd, gewoon terwijl het op de plank stond heel langzaam veranderd. Ik heb ze "swamp water bottles " gedoopt. Het groene spul is gedroogd mos.
Hier zie je gedroogde spullen in flesjes zonder vloeistof ( midden) . Plastic hoofden en prinsessen doen het prima in lijm. Ze blijven heel mooi. Ook een door mijn kat gevangen beest ( rechts) is na jaren nog perfect. Maar garantie kan ik natuurlijk niet geven.
Een heel dramatische verandering gebeurde in 2 potjes met gedroogde bloemen en kruiden. Lavendel veranderde in een paarse massa met grote luchtbellen en ook rode peperbollen gaven een pracht effect alsof er allerlei dingen aan de gang waren in de pot. Het heeft wel maanden geduurd voor dit gebeurde en de best leuke potten veranderden in iets speciaals.
Maar niet alles werd even leuk. Sommige gedroogde materialen veranderen in een vieze bruine massa, anderen werden zo donker dat je niets meer in de fles kon zien. Afhankelijk van je smaak, kun je daar natuurlijk ook plezier aan beleven.
Dit poppenhoofd met prachtig haar, zit in een fles met haar gel. Het leuke van de gel is dat lichte materialen hier als het ware in drijven. Ook dingen als glitter en kleine kraaltjes werken prima.
Gel en gedroogde bloemen en kruiden etc zijn geen goede combinatie. Na een dag heb je een vieze smurrie. Plastic nep plantjes zijn wel geschikt.
Als je meerdere kleuren gel hebt kun je ook mooie lagen maken voor een leuk effect. Als je potten en flessen klaar zijn moet je nog mooie namen verzinnen voor je brouwels natuurlijk. Op Pinterest vind je veel leuke inspiratie, ook voor etiketjes etc. Flessen met mooie of enge doppen zijn heel leuk. Versier ze naar eigen idee. Ik heb dat hier niet gedaan omdat ik jullie vooral wilde laten zien, wat er in de flessen en potten zat. Natuurlijk hebben heksen nog veel meer spullen nodig ,maar dat bewaar ik tot een andere keer. Groetjes van Marianne

Comments

Popular Posts