Herfst idee.

Toen ik de eerste eikels weer zag liggen, dacht ik aan dit tafereeltje dat ik ooit gemaakt heb. Ik had gewoon tijdens een wandeling eikeldopjes en ook de zaadddoosjes van beukenootjes opgeraapt.
En kijk nu eens naar de mandjes in de winkel van mijn "Gnomie": allemaal dopjes van eikels. Allemaal verchillende die ik gewoon heb opgeraapt in ons eigen dorp. Laat ze goed drogen voor je ze gebruikt. Misschien eerst even wassen in water met een beetje bleek als je zeker wilt zijn dat je geen beestjes binnen haalt.
Handvaten voor mandjes kun je op veel verschillende manieren maken . Je kunt stukjes touw of dikker garen , een gehaakt strookje of ijzerdraad aan de mandjes lijmen. Voor een hengsel moet je het touw of garen wel verstevigen met een beetje lijm of ModPodge. Ook ijzerdraad werkt heel goed. Als het lukt kun je zelfs 2 kleine gaatjes in de mand boren om het hengsel aan de mand vast te maken. Heel mooie hengels kun je maken van gedroogde takjes. Ik droog altijd de steeltjes als ik kersen eet. Zij blijven na het drogen soepel en dus kun je er mooie hengels van maken. Om de bodem van de mandjes vlak te maken, zodat ze blijven staan, moet je het steeltje natuurlijk verwijderen. De bodem even bewerken met een kartonnen nagelvijl maakt alles mooi glad. Dit geldt ook voor de zaaddozen van de beukenootjes. Ook die kunnen dienen als mand of bloempot.
Je kunt je mandjes evt ook bewerken met een beetje verf voor een oud effect. Verder kun je ze aankleden met gedroogd mos, zaadjes, mini bloempjes en wat je maar leuk vind. Voor de vulling van de mandjes heb ik een greep gedaan in het kruidenkastje : peperkorrels, corianderzaad en verder had ik nog mini blaadjes, bloemetjes, besjes en flowerfoam. De winkel is eigenlijk het frame voor een glazen lampje. Het lampje was helaas kapot dus mocht ik van de aardige winkelchef ( Bedankt !) het frame voor niks meenemen. Gnomie ( merk op de onderkant ) vond ik licht beschadigd in de Kringloop maar dat ziet niemand meer. Zij was heel tevreden met haar winkel en ik hoop dat het jullie inspireert. Groetjes, Marianne

Comments

Popular Posts